Nyár, nyaralás, utazás, kirándulások, strandolás, hőség, játék a szabadban. Egy normális nyár hozzávalói, ám a cukorbetegnek mindezeket a tevékenységeket kellő körültekintéssel kell végezni.

Eszünk, de mit, mikor és mennyit?

Tiszatelek, Kancsal harcsa Vendéglő, Süllő roston

 

 

A nyár rengeteg alkalmat kínál arra, hogy útközben, strandon, vagy csak egy séta alkalmával kísértésbe essünk és/vagy ne diabetikus ételeket együnk.Nem tudom, más hogy van vele, de nekem a cukorbetegségem elején nagy kín volt étterembe menni. Bizonytalan voltam, hogy mit és mennyit ehetek. Gyakorlatilag a salátát, grillezett hússal mertem csak rendelni eleinte. Aztán belerázódtam. Szerencsére a betegség ősszel derült ki, így a következő nyarat már elég tapasztalattal kezdtem.

 

 

 

Étteremben

Levesek:
A gyümölcslevest, krémleveseket cukorral édesítik, így ezek helyett fogyassz gulyást, ragulevest, zöldségleveseket, húslevest, vagy előételt (sajtot, salátát).

Főételek:
Lehetőség szerint a tésztaféléket kerüld (az én nagy szívfájdalmam a sztrapacska: itthon nem szoktam készíteni, és ha szerepel az étlapon, mindig elfog a vágy utána).
Köretből válassz sült/párolt zöldséget, sült krumplit. Ez utóbbinál kérdezz rá, mekkora egy adag és esetleg kérj belőle fél adagot. Kb. egy nyitott női tenyérben elfér az a mennyiség, amit megehetsz egy ebédre (vacsorára ennek a 2/3 részét).
Húsokból jöhetnek a grillezett, sült húsok, esetleg rántott hús.
Ketchup, tartár, majonéz mind-mind rejtett cukorforrás. Ne felejtsd el beleszámolni a Ch mennyiségbe! Alternatív megoldás a joghurtos, vagy olajos öntet a salátára.

Desszert:
Szívem szerint azt írnám, felejtsd el!  Ha olyan különleges helyen étkezel, ahol van diabetikus desszert, aminek a Ch-ját is meg tudják mondani, akkor egyél, az engedélyezett szénhidrátmennyiségen belül. (Aki ismer ilyen éttermet, kérem, hozzászólásban jelezze!) Igyál egy kávét helyette, vagy kérj sajttálat.

Fagylalt:
Ó, igen, a nyár legjobb édessége. Szerencsére ma már viszonylag sok helyen kapni nyírfacukorral édesített fagyit,  sőt én Budapest belvárosában több helyen egész véletlenül futottam bele olyan cukrászdába, ahol diabetikus sütit, fagyit árulnak. FONTOS, hogy tudd, mennyi a Ch-ja 1 gombóc (4-5 dkg), vagy 10 dkg fagyinak. Egy tavalyi bejegyzésben már írtam a fagyikról, ITT olvashatod.

 

Nem csak eszünk, iszunk is 😉

Alkohol:
Az alkohollal csak óvatosan! A röviditalok leviszik, a sör, édes italok (likőrök, pezsgő – a száraz is) felviszik a vércukor szintet. 1-1 pohár száraz borral nagy kárt nem okozhatunk, de a saját alkohol-vércukor tesztedet magadnak kell elvégezni. 😉

Üdítőitalok:
Fogyassz  alacsony szénhidrát tartalmú, cukormentes italokat. Ma Magyarországi forgalomban ezek az üdítőitalok szinte kivétel nélkül édesítőszerrel készülnek, így – bár a Ch-juk valóban alacsony – túlzott fogyasztásuk nem ajánlott.

Koffeines italok:
Kávéimádó vagyok, így nem mondom, hogy ne fogyassz kávét 🙂 DE tedd mértékkel! Naponta 1-2 csészényi kávé (ha magas vérnyomás betegségben nem szenvedsz) fogyasztható.
Fontos tudnod azonban, hogy a kávé vízhajtó hatású, ajánlott egy nagy pohár vizet is inni kávézáskor.
A teában én jobban kedvelem a koffeinmentes gyümölcs, vagy zöld teákat. A szakemberek a fekete teát előnyben részesítik a kávéval szemben: hatóanyag tartalma lassabban szívódik fel, mint a kávéban levő, ráadásul több folyadékot is tartalmaz.
Az energiaitalok nem csak brutális koffein tartalmukról, hanem magas cukortartalmukról is híresek. Én személy szerint meg nem innám őket, de annak, aki szereti, van egy jó hír: a Red Bull készít cukormentes verziót is! Ide duplán írnám le azt, amit pár sorral följebb tettem: fogyaszd mértékkel!

Víz:

 A legjobb szomjoltó! Szénhidrátmentes, bármennyit ihatunk belőle 😀
De komolyan: a cukorbetegnek sokkal jobban oda kell figyelnie a kiszáradás veszélyeire. Kevésbé izzadunk, mint egészséges embertársaink, ezáltal a testünk belső hőmérséklete nem tud megfelelően lecsökkenni, ez pedig vércukorszint csökkenéshez vezethet.
Mindig hordj magaddal egy palack vizet és 5-10 percenként kortyolj bele! Nálam ez vált be legjobban (egyébként elfelejtek inni én is).

Végül, hogy ne maradjon ez a bejegyzés recept nélkül, egy gyors alkoholmentes koktél, amit otthon is elkészíthetsz.

 

Virgin Mojito (vagy mentás limonádé)

1 ek nyírfacukrot,  8-10 mentalevelet és 1-1 negyed lime-ot és citromot tegyél egy nagy pohárba. Fakanál nyelével zúzd meg egy kicsit, dobj hozzá egy jó marék jégkockát, végül öntsd föl jéghideg ásványvízzel.