Nyár, nyaralás, rengeteg szabadtéri program. Hozzá langymeleg, vagy forróság. A cukorbetegeknek kicsit körültekintőbben kell megszervezni a nyári programokat, teendőket. Egy kis odafigyeléssel azonban mi is önfeledten élvezhetjük a nyár örömeit.

A hőség

Így hőségriadó idején, mi mással is kezdhetném? A vércukorszintet nagyban befolyásolja az extrém hőmérséklet. Nagy melegben mindenki olyan, mint az “őszi légy”, a cukorbetegekre ez fokozottan igaz: a vércukorszintet leviszi a nagy meleg. Az előző bejegyzésem végén is írtam erről pár sort, ITT olvashatjod. A lényeg, hogy inni kell. Sokat és vizet.

Sportolás

Cukorbetegeknek ilyen melegben nem ajánlottak a szabadtéri sportok. Napi edzésedet végezd kora hajnalban, vagy légkondicionált helyiségben. Ha eddig nem kezdtél még bele a rendszeres testmozgásba, semmiképp ne most akarj a maratonra felkészülni!
Sétálj sokat (reggel, este), akár kicsit gyorsabb tempóban, mint a megszokott, de ne hosszú ideig. Víz, extra szénhidrát legyen Nálad mindig!

Egy tanulságos történet tavaly nyár végéről.

Szeptember elején kirándulni mentünk az ovis családokkal. Jó meleg volt még, közel 30 fok. Én felkészülten mentem, ettem is útközben, nem is volt semmi baj. Az ebédidő a kirándulás miatt megcsúszott, fél 4 körül ültünk le itthon enni és én beadtam magamnak a szokásos mennyiségű inzulint, majd megettem a szokásos mennyiségű szénhidrátot is. Az étkezés utáni, esti cukromon nem volt látható, hogy valami gond lenne, de másnap reggel 3 mmol/l-rel többet mutatott a cukormérőm. Annak ellenére, hogy kevesebbet reggeliztem a szokásosnál, ez az érték csak emelkedett a következő másfél órában. Nagyon megijedtem, felhívtam a diabetológusomat, aki rögtön azt kérdezte, mit csináltam tegnap? Akkor esett le, hogy hol rontottam el a dolgot! (Hiába tudtam elméletben, mit kell tennem, mégis elszúrtam.)

1. Nem ettem elég extra szénhidrátot útközben. A nagy meleg és a mozgás leviszik a vércukor szintet, ezt pótolni kell.
2. Kevesebb inzulint kellett volna adnom a szokásos mennyiségű szénhidráthoz. Nem csak sportolás közben, hanem 1-2 órával később is figyelni kell a vércukor szintet a fenti okok miatt.

Napozás

Tégy meg mindent a napégés elkerülésére!! Használj magas faktorszámú napvédő krémet, 11 és 15 óra között ne menj a napra. Hordj fejfedőt és lenge ruhát.
Ha már leégtél: langyos zuhany, bőrnyugtató krémek használata csökkenti a bőr fájdalmát. Szükség esetén vegyél be fájdalomcsillapítót is.

Nyaralás

Baj esetére

Alapesetben is ajánlott minden cukrosnak egy kis kártyát, blankettát jól látható helyen hordani, melyen a CUKORBETEG VAGYOK szövegen kívül egy közeli hozzátartozó/kezelőorvos neve, elérhetősége szerepel. Tényleg életet menthet!
Amikor nyaralni megyünk, készítsünk egy ilyen ismertető kártyácskát angol nyelven is a fent leírt adatokkal.

A kártya legyen könnyen hozzáférhető helyen! Tárcánk, táskánk olyan helyén, ahol az iratainkat tartjuk. Ha baj van, a kiérkező segítség a személyazonosságunkat is meg kell állapítsa, így rögtön megtalálja a figyelmeztető kártyát is.

Külföldön nagyon divatos “I AM DIABETIC” feliratú karkötőt, nyakláncot hordani. Nekem is van Vadjutka-féle cukros láncom! 🙂 Sőt, Pinteresten rengeteg ilyen tetoválást is láttam (érdemes megfigyelni: az alkaron van, jól látható helyen.)

Inzulin

Sok helyen olvasni, hogy tárold szobahőmérsékleten az inzulinodat, ne tedd ki nagy hőnek, napfénynek. Ebben a melegben már a szobahőmérséklet is 30 fok körül van, de a hűtőből kivett inzulin meg csíp (legalábbis engem nagyon). De akkor mégis, mit tegyünk?

Strandolás, kirándulás

Két nagyon egyszerű módon szállítom az inzulinomat ilyen melegben.

1. Beteszem a hűtőtáskába.
2. Egy palack hideg víz mellett tartom a táskában, palackhűtőben.

Hosszabb nyaralás, külföldi utazás előtt készüljünk fel alaposan!

– Az alap gyógyszerkészletből ne felejtsd ki a vércukormérőt, cukorgyógyszert, inzulint, tűket!
– Inzulinból vigyél dupla adagot: ha eltörik, sérül az ampulla/pen, akkor sem kerülsz bajba.
– Az inzulint a repülőgépre kézipoggyászként vidd fel, a mínusz sok fok, ami a poggyásztérben van, tönkreteszi a  hatóanyagot. Ajánlott a háziorvostól egy igazolást kérni, hogy cukorbeteg vagy (az sem gond, ha magyarul írja mindezt, a betegség nemzetközi kódja szerepel a papíron). Bár én azt tapasztaltam, hogy EU-n belüli repülésnél nem kötekedik a reptéri személyzet.
– Készülj fel ételekkel is a nyaralásra! Olvass/érdeklődj utána,  milyen diabetikus dolgokat fogsz tudni beszerezni ott, ahová utazol, ennek függvényében pakolj. Én pl. diabetikus tésztát és egy csomag lisztet szoktam magammal vinni, na meg a mérlegemet.