Hiába a sok ismeretterjesztő kampány, az internet, mint információforrás, az emberek túlnyomó többsége nincs tisztában az alábbiakkal. 

1. A nádcukor jobb, mint a répacukor.

Igen, ez biztos igaz, de NEM a cukorbetegeknél. A nádcukornak pont olyan gyors a felszívódása és pont olyan magas a szénhidrát értéke (egész pontosan 100 grammban 100 gramm szénhidrát), mint az egyszerű kristálycukornak.

A cukorbetegek mézet, barna cukrot sem fogyaszthatnak, azokra is a fenti állítások igazak. Az egyetlen cukorszerű cukor, amit fogyaszthat a diabéteszes, az a fruktóz, vagyis gyümölcscukor. Bár ennek is 100 gramm a Ch-ja, a felszívódási ideje kicsit lassabb, ezért mértékkel bár, de használható a cukorbeteg diétában.

2. Nem minden esetben kell diétázni.

De! Ez az alapköve a cukorbeteg életnek. Diéta nélkül mit sem ér a gyógyszer, inzulin, akármilyen más kezelés. Aki nem tartja be a diétát saját élethosszát és életminőségét csökkenti! Igenis fontos, hogy az inzulinnal kezelt cukorbetegek is tartsák az orvosuk által előírt diétát, ne egyenek finomított szénhidrátokat és kerüljék a magas glikémiás indexű ételeket.

3. Zsemlét ehetsz, kenyeret nem.

Ez így, ebben a formában nem igaz!

Az a bizonyos “3 zsemle naponta” szemlélet finoman szólva is idejétmúlt dolog. A kenyérféléknél, így a péksüteményeknél is a fő szempont, hogy teljes kiőrlésű lisztből, vagy diabetikus lisztből készült legyen.

4. A cukorbeteg diéta egyenlő azzal, hogy húst-hússal eszel.

Na, ez meg főleg nem igaz!

Szintén elavult nézet a fenti állítás. A cukorbetegek diétája kiegyensúlyozott, tartható és kifejezetten egészséges étrend! Alacsony szénhidrátbevitel mellett magas rosttartalmú és a szervezetnek megfelelő fehérje- és zsírtartalmú ételek fogyasztása ajánlott. Az ideális arány a következő: 50% szénhidrát, 30% zsír, 20% fehérje.

5. A cukorbeteg nem ehet édességet.

De ehet!

Diabetikus, cukormentes édességet fogyaszthat a cukorbeteg is, de mint minden más ételnek, ennek is a szénhidrát tartalmát be kell számítani az étkezés Ch mennyiségébe.

+1. A cukorbeteg nem ehet tésztát, burgonyát.

De bizony, hogy ehet!

A tésztánál is kb. az igaz, mint fentebb, a kenyérféléknél: legyen teljes kiőrlésű lisztből, durum lisztből. Bár ezek szénhidráttartalma azonos a “normál” tészták szénhidráttartalmával, felszívódási idejük lassabb (vagyis alacsonyabb a GI-jük). Ezen kívül ma már igen sokféle diabetikus száraztésztát is lehet kapni, amiknek csökkentett szénhidráttartalma van. A tészták főzésénél ügyelnünk kell arra, hogy “al dente” legyen, azaz ne főzzük nagyon puhára a tésztát. A nem diabetikus tésztákból 40 gramm szénhidrátos ebédhez szárazon mért 70 grammot fogyaszthatunk (ez kb. 140 grammra dagad főzés közben, szóval nem olyan kevés ám!).

A burgonya fogyasztása sem tiltott, ám annak az elkészítési módjára is oda kell figyelnünk. A krumplipüré kifejezetten nem ajánlott: a főzéssel, pürésítéssel mi magunk emeljük a glikémiás indexét magasra. Ha már krumpli, akkor együnk sült krumplit, természetesen csak az ajánlott mennyiségben! (Ez 40 gramm szénhidrátos ebédnél nyersen, pucolva mért 20 dkg krumplit jelent.)