Szeresd a barnát, de csak az igazit! | CH Diéta

Lehetőség szerint ne fogyasszunk fehér kenyeret, fehér lisztből (finomított búzalisztből) készült kenyeret, pékárut. -ezt a mondatot minden cukorbeteg az elsők között hallja az orvosától.

És mit csinál az egyszeri ember? Besétál az első pékségbe és kér egy fél kilót „abból a barnából”. Jobb esetben megkérdi az eladót, hogy az milyen kenyér? Mire megtudja, hogy rozskenyér, megnyugszik és megveszi. Aztán meg is eszi.Pedig a rozskenyérnek, rozsos kenyérnek, félbarnának, magos ilyen-olyan kenyérnek mondott áruk 90%-a nem cukorbetegnek kitalált étel. Mondjuk, fogyni vágyónak sem, tudniillik ezeknek a kenyereknek a fő alkotóeleme a finomított búzaliszt!
Ha nincs a kenyérnek tápanyag/alkotóelem listája, meg se vegyük!
Az alkotóelemeket a gyártó köteles (lenne) legalább felsorolásszerűen feltüntetni a terméken. Ezen a felhasznált anyagokat a mennyiségük szerint csökkenő sorrendben sorolják föl, tehát, amiből a legtöbb van a termékben, az szerepel első helyen.
Ha búzaliszt (csak így) szerepel az első helyen, akkor biztos, hogy finomított búzalisztből készült kenyér. Már egy fokkal jobb a helyzet, ha teljes kiőrlésű búzaliszt, netán teljes kiőrlésű rozsliszt van első helyre sorolva. Ha maláta szerepel a felsorolásban, akkor megint letehetjük a „barna” kenyeret: nem a rozstól, a malátától van szép színe.
Így aztán jelentősen leszűkül a fogyasztható kenyerek listája. És akkor még nem beszéltünk az áráról!
Ha vállalkozó kedvű az ember, akkor süthet magának kenyeret diabetikus lisztből, rozslisztből, teljes kiőrlésű lisztből. (Receptet lásd alább.)
A másik, kézenfekvő megoldás a „zacskós” kenyér: ezeken feltüntetik a felhasznált anyagokat, szerencsés esetben a szénhidrát, kalória mennyiséget is.
Íme, néhány példa (és az ingyenreklám a gyártóknak): Ceres Slimm kenyér, Lipóti Pur-pur kenyér, Norbi kenyér, Cora diabetikus kenyér, Lidl-ben kapható teljes kiőrlésű toast kenyér, Glix kenyér. A felsorolás nyilvánvalóan nem teljes, csak szemléltetni akartam, hogy azért nem olyan kilátástalan a helyzet, ha alacsony szénhidráttartalmú kenyeret szeretnénk enni.
A saját kenyér legfőbb előnye, azon kívül, hogy már az illata is fenséges, az, hogy tudjuk, mi van benne:) Én ezt a receptet szoktam készíteni(a sorrend, ahogy a kenyérsütő gépbe kerül):
fél élesztő
1 ek fruktóz (5 g)
60 dkg liszt, amit hol kétféle, hol háromféle lisztből készítek: graham, teljes kiőrlésű búzaliszt vagy rozsliszt, diabetikus lisztek és néha egyszerű búzaliszt (bár, amióta cukros vagyok, azóta ilyet nem sütöttem).
1 ek só
1 dl olaj
3,5 dl langyos víz, amit szoktam felerészben kefírrel, vagy natúr joghurttal helyettesíteni.
súly (g) szénhidrát (g) fehérje (g) zsír (g) rost kalória (kcal)
Élesztő 10 0,9 1,3 0,2 0,0 7,8
fruktóz 5 5,0 0,0 0,0 0,0 20,0
rozsliszt (teljes kiörlésű) 200 132,0 18,6 3,4 21,0 750,0
Búzaliszt (teljes kiőrlésű) 200 141,4 23,4 5,4 25,6 702,0
Dia-wellness lisztkeverék 50% 200 68,2 51,2 13,0 50,8 704,0
kefír 150 6,9 5,1 5,4 0,0 99,0
Napraforgóolaj 50 0,0 0,0 49,9 0,0 449,5
víz 200 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
összesen 1015 354,4 99,6 77,3 97,4 2732,3
100 grammban 100 34,9 9,8 7,6 9,6 269,1
Szeresd a barnát, de csak az igazit!
Cimke:

6 thoughts on “Szeresd a barnát, de csak az igazit!

  • Pingback:Szubjektív lista a diabetikus kenyerekről | CH-DIÉTA | CH Diéta

  • 2013. január 20. at 17:30
    Permalink

    Fenti recepted alapján rögtön beledobáltam a kenyérsütőgépbe a hozzávalókat (mennyiség, sorrend a leírásod alapján). Nem tudom mi mást ronthattam el, de egyenlőre egy nagyon masszív gombóc figyel a gép alján… azért még reménykedem, hogy kenyér lesz belőle….

    • 2013. január 22. at 11:21
      Permalink

      Bocs, hogy csak most reagálok. Remélem, lett valami kenyérszerű a tésztából. Én azt tapasztaltam, hogy még az elvileg azonos lisztek (BL 55, mondjuk) is sokszor nem teljesen egyformák. A folyadékkal lehet (kell) játszani egy kicsit. 60 deka liszthez 3,5-4,5 dl folyadék kell. Én beleteszem a 3,5 dl-t és kb. fél deciket adagolok még hozzá, ha túl masszív a tészta.

    • 2016. március 13. at 21:38
      Permalink

      Vera, gyakorlatilag egy kelt tésztát kell készíteni: felfuttatni az élesztőt a kevés liszttel elkevert langyos vízben, ezt hozzáadagolni a liszthez, majd a többi folyadékot is. Letakarva legalább 1 órán át keleszteni, újra átgyúrni, sütőlapon ismét a duplájára keleszteni, majd 180 fokos sütőben 40-60 percig sütni.

Vélemény, hozzászólás?